ارسال فوری در کوتاه ترین زمان

logo
منو
logo

راهنمای نصب و عملکرد دزدگیر اماکن

یکی از وقایع ناراحت کننده که ممکن است هر فردی در طول زندگی خود تجربه کند دزدی است. در حال حاضر تولید کنندگان زیادی سیستم های اعلام سرقت متنوعی را تولید می کنند. این سیستم ها میزان دزدی از خودرو، ساختمان های مسکونی و اداری و شرکت ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و تضمین کننده سلامت جان و سرمایه افراد است.در این مقاله به بررسی عملکرد و نحوه نصب دزدگیر اماکن می پردازیم .

عملکرد دزدگیر های اماکن

در حقیقت سیستم دزدگیر اماکن ورود غیر مجاز به اماکن را اطلاع می دهد. به عبارت دیگر در صورتی که شخصی اقدام با شکستن در و یا باز کردن قفل کند سیستم اعلام سرقت با تولید صدا یا نور و یا از طریق ارسال یک اس ام اس کاربر را مطلع می کند.

دستگاه مرکزی دزدگیر، مغز سیستم محسوب می شود به این صورت که از سنسور ها و حسگر ها سیگنال هایی مبنی بر حضور اشخاص را دریافت می کند و برای هشدار دهنده می فرستد. کنترل سیستم های دزدگیر با توجه به ساختار و نوع استفاده توسط کاربر همچنین نحوه روشن و خاموش کردن آن ها متفاوت است و معمولا توسط یک ریموت یا صفحه کلید و یا سوئیچ انجام می شود. یک باطری و یک مدار شارژ باطری روی سیستم تعبیه شده است تا در صورتی که برق قطع شود سیستم همچنان بتواند به کار خود ادامه دهد.

دزدگیر های اماکن دارای چشم الکترونیکی یا سنسور مادون قرمز هستند. هنگامی را سیستم روشن باشد این سنسور امواج مادون قرمز را در محیط مورد نظر پرتاب می کند. این پرده ها یکی در میان دارای بار مثبت و منفی هستند. حال اگر شخصی وارد محدوده تحت پوشش سیستم شود باعث اتصال این پرده ها خواهد شد و این اتصال باعث تحریک شدن حسگر یا چشمی دستگاه می شود در نتیجه هشدار خطر به پنل مرکزی فرستاده می شود.

چشم های الکترونیکی به دو صورت چشم های فضای باز و چشم های فضای بسته تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها نیز انواع مختلفی دارند. با در نظر گرفتن انواع این حسگر ها می توان مناسب ترین نوع را برای مکان مورد نظر انتخاب کرد.

در بیشتر دزدگیر های اماکن  سنسور های دیواری قرار دارند. به این صورت که نصاب سنسور را به صورت افقی یا عمودی و به کمک یک پایه متحرک به دیوار متصل می کند.

دزدگیر های اماکن به دو صورت دزدگیر با چشم های بی سیم و دزدگیر با چشم های سیمی موجود هستند. در دزدگیر هایی با چشم سیمی ۴ رشته سیم موجود است که دو رشته سیم برای تغذیه و دو رشته دیگر برای فرمان چشم است. در دزدگیر هایی با چشم بی سیم، سیم کشی وجود ندارد و این امر موجب زیبایی کار می شود. در حقیقت این چشمی ها دارای باطری برای تغذیه هستند. اما نسبت به چشم های  سیمی قیمت بالاتری دارند.

برخی سیستم های دزدگیر دارای هشدار دهنده های نوری یا چشمک زن هستند که به محض فعال شدن آژیر فعال می شوند. این امر به اعلام خطر در محیط کمک می کند. ساختار این سیستم با توجه به موقعیت استفاده متفاوت است.

آژیر های سیستم اعلام سرقت تفاوت های ظاهری با یکدیگر دارند. به این صورت که آژیر های مورد استفاده در اماکن بسته شکل و مشخصات مشابه دارند در مقابل آژیر های مورد استفاده در اماکن باز به شکل شیپور یا بوق هستند. پنل مرکزی سیگنال های اعلام خطر را به آژیر های سیستم اعلام سرقت می فرستد و این آژیر ها سیگنال های دریافتی را به هشدار های صوتی تبدیل می کنند.

هنگامی که دستگاه هشدار ورود غیر مجاز را دریافت کند تلفن کننده به صورت اتوماتیک با شماره از پیش تعیین شده تماس میگید تا کاربر را از اتفاق مطلع کند.

پدال یا شاسی اضطراری در محل هایی که دزدگیر اماکن نصب شده است قرار دارد تا در مواقعی که کاربر احساس خطر می کند می تواند با فشردن آن سیستم را به صورت دستی فعال کند. این پدال های اضطراری به دو صورت NC و NO هستند و روی تمامی دستگاه های حفاظتی می توان نصب کرد. پدال های اضطراری عمدتا در موزه ها، بانک ها، صرافی ها و جواهر فروشی ها پر کاربرد هستند.

آموزش نصب دزدگیر های اماکن

در حال حاضر شرکت های زیادی دزدگیر های اماکن در انواع مختلف تولید می کنند که نحوه نصب تمامی آن ها یکسان است و با تسلط بر یک برند می توان دزدگیر های اماکن در سایر برند ها را نیز نصب کرد.

ابتدا برای اشنایی با نحوه سیم کشی دزدگیر های اماکن لازم است مروری بر سیم کشی های سری و موازی داشته باشیم. سیم کشی سری به سیم کشی های پشت سر هم می گویند یعنی اگر تعدادی لامپ داشته باشیم و آن ها را به صورت پشت سر هم به یکدیگر متتصل کنیم نوعی سیم کشی سری انجام داده ایم. در سیم کشی های سری جریان ثابت است اما ولتاژ بین لامپ ها تقسیم می شود. در مقابل برای سیم کشی موازی لازم است از یک منبع مشترک فاز و نول های مجزا برای هر کدام از لامپ ها ببریم.

مراحل سیم کشی و نصب دزدگیر های اماکن

نصب چشمی سیمی به دزدگیر های اماکن

کلیدی ترین بخش در سیم کشی دزدگیر اماکن بخش سیم کشی چشمی های سیمی است. در سیم کشی چشمی های سیمی دزدگیر اماکن مدار های تغذیه به صورت موازی سیم کشی می شود و لازم است از یک ترمینال آ یو ایکس برای تغذیه استفاده شود و مدار های فرمان به صورت سری قرار می گیرند که از زون ها استفاده می شود.  جهت سیم تغذیه در سیم کشی های چشمی سیمی بسیار حائز اهمیت است و باید از مثبت به منفی باشد. قسمت tamper در چشمی ها به زون ۲۴ ساعته متصل می شود تا اگر سیستم خاموش بود هشدار توسط چشمی ها صورت گیرد.

نصب اسپیکر بر روی دزدگیر های اماکن

با اتصال سیم های خروجی از بدنه اسپیکر به SPK به راحتی می توان بلندگو ها را نصب کرد. رعایت جهت سیم کشی از مثبت به منفی در بلندگو ها مهم نیست.

نصب آژیر پیزو بر روی دزدگیر های اماکن

آژیر پیزو و ترمینال SIR به یکدیگر متصل می شوند. جهت استاندارد سیم کشی از مثبت به منفی مهم است.

لازم به ذکر است که به طور کلی برای نصب لوازم جانبی سیستم دزدگیر اماکن و سایر دزدگیر ها دو رشته سیم قرمز و مشکی وجود دارد که سیم قرمز نشان دهنده مثبت و سیم مشکی منفی می باشد.

نصب پدال به دزدگیر های اماکن

پدال دزدگیر اماکن سه سیم خروجی دارد. یکی از سیم های خروجی مشترک می باشد و بر اساس خروجی زون ۲۴ ساعته دزدگیر یکی از دو سیم خروجی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع خروجی پدال دزدگیر و ورودی خود دزدگیر با یکدیگر مطابقت دارند. به عبارت دیگر اگر ورودی دزدگیر NC باشد برای اتصال به دزدگیر از NC پدال و سیم مشترک استفاده می شود و اگر ورودی دزدگیرNO باشد NO پدال و سیم مشترک را به دزدگیر نصب می کنیم. زون چهارم زون ۲۴ ساعته است زیرا اگر سیستم خاموش باشد باز هم با فشردن پدال، دزدگیر روشن شود و هشدار به صدا در آید.

نصب مگنت به دزگیر های اماکن

به سادگی و با اتصال دو رشته سیم مگنت به زون های دزدگیر اماکن مراحل نصب مگنت کامل می شود.

نصب شوک سنسور به دزدگیر های اماکن

سیم کشی شوک سنسور مشابه سیم کشی چشمی ها است و۴ رشته سیم مورد استفاده قرار می گیرد. دو رشته برای تغذیه و دو رشته برای فرمان است.

نصب دتکتور اعلام حریق به دزدگیر های اماکن

در حقیقت دتکتور ها باید همیشه در حالت آماده باش باشند. برای نصب دتکتور های اعلام حریق دو رشته سیم مورد نیاز است. نصب دتکتور ها آسان است و تنها لازم است دو رشته سیم را به ۴ زون متصل کنیم. رعایت جهت صحیح مثبت به منفی در این سیم کشی مهم است.

نصب باطری به دزدگیر های اماکن

برای نصب باطری لیتیومی به دزدگیر لازم است به سوکت ترمینال سفید رنگ را متصل نماییم و باطری های اسیدی را به مثبت منفی BAT متصل نماییم. رعایت صحیح جهت سیم کشی از مثبت به منفی الزامی است.

فانیک الکترونیک آموزشهای بسیاری از جمله آموزش نصب دزدگیر اماکن را منتشرمیکند. .برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://fanicco.com/blog/?p=1280
لینک کپی شد
0